تبلیغات
cute-gallery - پوکی استخوان و پیشگیری از حوادث
 
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :

   

پوکی استخوان و پیشگیری از حوادث
یکشنبه 28 تیر 1394 ساعت 09:50 ق.ظ | نوشته ‌شده به دست محمد ترابی | ( نظرات )
کلمه استخوان محکم بودن را بیاد می اندازد ، ماده اصلی که سختی وشکل استخوان را بوجود می آورد ، کلسیم است . ذخیره شدن کلسیم در استخوان از قبل از تولد آغاز می شود و تا سن ۳۰ سالگی ادامه می یابد . در ۳۰ سالگی ، استخوانهای یک فرد سالم به بیشترین سختی خود می رسد .اگر فعالیت بدنی وجود نداشته باشد یا غذای حاوی کلسیم کم مصرف شود ، بتدریج کلسیم استخوانها کم شده, استخوانها شکننده می شوند . به این حالت پوکی استخوان می گویند .

پوکی استخوان را گا هی بیماری خاموش می گویند ، زیرا بدون هیچ علامتی کم کم بوجود می آید . معمولا فرد مبتلا به پوکی استخوان از بیماری خود اطلاع ندارد .زمانی متوجه آن می شود که در اثر یک ضربه کوچک ، مثلا نشستن ناگهانی ، لغزیدن و پیچ خوردن پا ، زمین خوردن یا برخورد با اشیا شکستگی استخوانهای قسمت های مختلف بدن ، مثل استخوان لگن و یا له شدگی ستون فقرات کمری برای اوپیش می آید. چون با افزایش سن احتمال ابتلا به پوکی استخوان بیشتر می شود .برای اگاهی از وضعیت استخوانهای خود باید به پزشک مراجعه کنیم .
● چه کسانی بیشتر دچار پوکی استخوان می شوند ؟
▪ افراد مسن
▪ زنان یائسه
▪ کسانی که حرکت ندارند و ورزش نمی کنند
▪ کسانی که در غذای روزانه آنها لبنیات و مواد غذایی کلسیم دار ، کم است
▪ کسانی که سیگار می کشند
▪ کسانی که الکل مصرف می کنند
▪ زنانی که زیایمان زیاد و با فاصله کمتر از ۳ سال داشته اند.
● فرد مبتلا به پوکی استخوان با چه مشکلاتی روبرو است ؟
▪ استخوانهای او با یک ضربه خفیف می شکنند .
▪ حتی ممکن است استخوانهای اوبدون هیچ ضربه ای ، خود بخود بشکنند .
▪ در این افراد جوش خوردن شکستگی خیلی سخت و طولانی است . بنابراین باید مدت طولانی تری در بیمارستان بستری شوند .
▪ گاهی این افراد از دردهای استخوانی هم رنج می برند .
● برای پیشگیری از پوکی استخوان و یا پیشگیری از پیشرفت آن چه کار کنیم؟
▪ بطور منظم ورزش کنید . ورزش یکی از عوامل مهم برای قرار گرفتن کلسیم در داخل استخوان و محکم شدن استخوانها است .پیاده روی ورزش مناسبی است . اما اگر به پوکی استخوان مبتلا هستید ، قبل از آغاز هر گونه تمرین ورزشی با پزشک خود مشورت کنید .
▪ هر روز مواد غذایی حاوی کلسیم بخصوص لبنیات پاستوریزه کم چرب مصرف کنید . در گروه لبنیات شیر ، ماست ، پنیر و کشک از منابع خوب کلسیم است .
▪ شیرمنبع خوبی برای کلسیم است . اما بیاد داشته باشید که اضافه کردن چای ، پودر نسکافه ، پودر کاکائو و قهوه به شیر از جذب شدن کلسیم جلوگیری می کند.
▪ شربت های کاهش دهنده اسید معده نمی گذارد کلسیم غذا جذب شود . بنابراین از مصرف خودسرانه و غیر ضروری آنها خودداری کنید و فقط با تجویز پزشک مصرف نمایید .
▪ نوشابه های گاز دار جلوی جذب کلسیم غذا را می گیرند . پس تا حد امکان نوشابه گازدار کمتر مصرف کنید .
▪ استعمال دخانیاتومصرف الکل برای همه ، در هر سنی و در هر شرایطی ضرر دارد . از جمله عوارض استفاده از آنها ، تشدید پوکی استخوان است پس از مصرف آنها جدا خودداری کنید .
▪ ویتامین D با افزایش جذب کلسیم ، از پوکی استخوان جلوگیری می کند . برای تامین آن هر روز در مقابل نور مستقیم خورشید قرار بگیرید . تابش نور خورشید از پشت شیشه تاثیری ندارد.
● چگونه از حوادثی که موجب شکستگی استخوانها می شوند پیشگیری کنیم ؟
حادثه برای هر کسی ممکن است پیش بیاید . همه افراد در هر سنی باید مراقب خود باشند .
اما در دوره سالمندی ، این مراقبت باید بیشتر باشد ؛ زیزا در صورت بروز حادثه احتمال آسیب دیدگی بخصوص شکستگی بیشتر می شود . و مدت زمان لازم برای ترمیم زخمها و شکستگی ها طولانی تر است .
یک زمین خوردن ساده بر روی فرش ، ممکن است باعث شکستگی استخوان لگن و بستری طولانی مدت در بیمارستان شود . شایعترین حادثه در دوران سالمندی افتادن و زمین خوردن است ، که گاهی به علت عوامل موجود در محیط زندگی پیش می اید .، مانند لیز بودن کف حمام و کافی نبودن نور راه پله ها .
گاهی نیز علت زمین خوردن مربوط به خودمان است . بعنوان مثال بعلت تغییر فشار خون و سرگیجه، تعادل ما بهم خورده و به زمین می افتیم .
برای پیشگیری از حوادث ، باید علل ایجاد کننده آن را بر طرف کنیم .از محیط خانه شروع می کنیم .
● محیط خانه
۱) پله ها:
شایعترین محل زمین خوردن ، پله هل هستند .معمولا این اتفاق در پله آخر ایجاد می شود ؛ جایی که ممکن است به اشتباه تصور کنیم که پله ها تمام شدهاند .
هنگام بالا و پایین رفتن از پله ها ،حتما چراغ راه پله و پاگرد را روشن کنید تا نور کافی باشد . لبه پله اول و پله آخر را با چسباندن نوار رنگی یا رنگ کردن مشخص کنید تا انتهای پله بهتر دیده شود . وجود نرده در کنار پله ها ضروری است . اگر نصب نرده امکان ندارد ، یک میله محگم با فاصله مناسب بر روی دیوار نصب کنید بطوری که بتوان از آن کمک گرفت .در صورتی که روی پله ها را با فرش و موکت پوشاندهاید ، حتما باید کف پوش پله را به وسیله گیره مخصوص ، به پله ثابت کنید و مراقب باشید که چین نخورده و کشیده نشود .
۲) آشپزخانه:
آشپزخانه نیز یکی از محلهای شایع زمین خوردن است . کف پوش آشپزخانه نباید لیز باشد . از واکس های براق کننده برای کف آشپزخانه استفده نکنید ؛ زیرا علاوه بر اینکه خطر لیز خوردن را بیشتر می کند ، با انعکاس نور و بوجود آوردن اختلال دید نیز خطر زمین خوردن را نیز افزایش می دهد . در صورت شکستن کف آشپزخانه و یا خیسشدن آن به هر دلیلی ، بلافاصله آن را خشک کنید . برای آین کار خم نشوید روی زمین بنشینید و یا از وسایل دسته بلند استفاده کنید .
۳) حمام:
حمام نیز به دلیل خیس بودن کف آن از محل های پر خطر برای زمین خوردن است . بنابراین هنگام استحمام به این نکات توجه کنید .
▪ از دمپایی هایی برای حمام استفاده کنید که کف آن لیز نباشد .
▪ دمپایی های ابری اصلا مناسب نیستند .
▪ از پادری های پلاستیکی مخصوص ی که از لیز خوردن جلوگیری می کند برای کف حمام استفاده کنید .
▪ اگر حمام کردن در حالت ایستاده برای شما سخت است ، از یک صندلی یا چهار پایه برای نشستن زیر دوش استفاده کنید . دوش دستی نیز می تواند کمک کننده باشد.
▪ میله هایی را بعنوان دستگیره بر روی دیوار حمام نصب کنید که بتوان قبل از لیز خوردن با گرفتن آنها تعادل خود را حفظ نمود.۴) اتاق:
کلید برق اتاق ، باید در نزدیکترین محل به درب ورودی باشد تا مجبور نباشید برای روشن کردن لامپ ، در تاریکی راه بروید .
▪ فرش کف اتاق را طوری قرار دهید که لبه های آن به پا گیر نکند .
▪ پتو یا روفرشی روی فرش پهن نکنید ؛ زیرا امکان جمع شدن و لیز خوردن و گیر کردن به پا را زیاد می کند .
▪ وسایل خانه را طوری بچینید که سر راه نباشند ، بخصوص در مسیر اتاق خواب به توالت و آشپزخانه که نیاز است شبها هم مورد استفاده قرار گیرند .
▪ در مورد وسایل برقی مانند تلویزیون ، رادیو ، و....أقت کنید که بین اتاقها اختلاف سطح یآ پله وجود نداشته باشد ؛ زیرا وجود پله یا اختلاف سطح در داخل منزل خطر زمین خوردن را افزایش می دهد .
ـ برای انجام کارهایی مثل شستن شیشه پنجره یا دیوار ها ، از دیگران کمک بگیرید و تا جایی که امکان دارد از بالا رفتن از نردبان یا ایستادن روی چهار پایه خودداری کنید.
● تغییرات وضعیت جسمی
۱) سرگیجه و عدم تعادل:
« سرگیجه و عدم تعادل » یکی از عواملی است که می تواند باعث سقوط و افتادن شود . سرگیجه علل مختلفی دارد . در صورت داشتن چنین مشکلی ، حتما به پزشک مراجعه کنید . گاهی سرگیجه بعلت وضعیت بدنی خاصی ایجاد می شود .در این گونه موارد ، با رعایت توصیه های زیر می توان از بروز سرگیجه جلوگیری کرد :
خم کردن سر به عقب - حرکت سر به عقب مانند آنچه هنگام نگاه کردن به آسمان یا برداشتن جسمی از طبقات بالای قفسه پیش میآید ، ممکن است باعث سرگیجه و عدم تعادل شود . این امر به علت تغییراتی است که با افزایش سن در بدن ایجاد می شود . برای پیشگیری از آن ، بهتر است لوازم مورد نیاز خود را در طبقات پایین تر قفسه قرار دهید تا مجبور به خم کردن سر به عقب نشوید .
همچنین موقع لم دادن روی مبل یا تکیه به پشتی نیز دقت داشته باشید که سر خود را خیلی به عقب خم نکنید .مراقب باشید که روی مبل یا پشتی خوابتان نبرد ؛ زیرا ممکن است سر در وضعیت نامناسب و خم به عقب قرارگیرد .
بلند شدن ناگهانی - هنگام برخاستن از رختخواب ، ابتدا به آرامی بنشینید و بعد بایستید . زیرا بلند شدن ناگهانی نیز می تواند باعث سرگیجه و سقوط بشود .
مصرف خود سرانه دارو ها - هنگامی که پزشک برای شما داروی خواب آور یا داروی ضد فشار خون تجویز میکند ، مصرف این دارو ها برای شما لازم است و به حفظ سلامتی شما کمک مهٔ کند . اما هرگز بدون تجویز پزشک دارو مصرف نکنید . مصرف خودسرانه داروهای خواب آور باعث گیجی و خواب آلودگی شده و خطر زمین خوردن را افزایش می دهد . مصرف خودسرانه داروهای ضد فشار خون نیز می تواند باعث افت ناگهانی فشار خون شده و موجب سرگیجه و افتادن شود.
۲) مشکلات بینایی:
ضعف بینایی یکی دیگر از عوامل ایجاد کننده حوادثی مانند زمین خوردن و تصادفات رانندگی است . برخی از شایعترین مشکلات چشم را در اینجا برای شما می گوییم.
عادت کردن چشمه به تاریکی - وقتی در شب وارد اتاقی می شویم که چراغهای آن خاموش است ، مدتی طول می کشد که چشم ما به تاریکی عادت کند تا بتوانیم اشیای داخل اتاق را ببینیم و کلید برق را پیدا کنیم . با افزایش سن ، چشمها دیرتر به تاریکی عادت میکنند .بنابراین هنگام ورود به اتاق یا هنگام بیرون رفتن در شب عجله نکنید و اول محیط را روشن کنید .
پیر چشمی - شاید برای شما هم پیش آمده است که نتوانید سوزن را نخ کنید و یا موقع خواندن روزنامه زود خسته ویا دچار سر درد شوید در حلی که چیزهایی را که دور هستند براحتی می بینید . این حالت پیری چشم است . پطر چشمی با افزایش بوجودمی آید و اجسام نزدیک خوب دیده نمی شود .
این مشکل براحتی با مراجعه به پزشک و تهیه عینک مناسب برطرف می شود.
نباید با کم توجهی به کاهش بینایی ، خود را از مطالعه راحت و انجام کارهای روزانه محروم نمایید .
مطالعه و کارهای چشمی را در نور کافی انجام دهید تا از خستگی و ابتلا به بعضی از بیماریها ی چشم در امان بمانید .
آب مروارید - آب مروارید مشکل دیگؤط است که با افزایش سن ایجاد می شود . در این بیماری عدسی چشم ، کم کم کدر می شود و نمی توان به راحتی دید . این بیماری با یک عمل جراحی کوچک و استفاده از یک عینک مناسب برطرف می شود .
عفونت های چشمی - چشم در مقابل آلودگی بسیار حساس است و یک تماس جزیی بعنوان مثال مالیدن چشم با دست آلوده می تواند موجب عفونت چشم شود . این عفونت با قرمزی خارش و سوزش ، آبریزش و جمع شدن ترشحات چرکی در گوشه چشم همراه است . اگر آن را درمان نکنیم مشکل بینایی پیدا خواهد شد . عفونت های چشم با رعایت بهداشت و درمان دارویی با تجویز پزشک بهبود می یابد .
رعایت بهداشت و تمیزی چشمها بسیار مهم است . تماس دست آلوده با چشم را ساده و کم اهمیت تلقی نکنید .
توجه در صورت بروز هر نوع ناراحتی در دیدن ، مثل تار شدن دید ، دیدن جرقه های نورانی ، کج و موج دیدن خطوط صاف ، درد و قرمزی چشمها و ... به پزشک مراجعه کنید .


منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
feet pain سه شنبه 28 شهریور 1396 05:50 ق.ظ
I think this is among the most important info for me. And i
am glad reading your article. But wanna remark on few general things, The site
style is perfect, the articles is really excellent : D.
Good job, cheers
What makes you grow taller during puberty? دوشنبه 16 مرداد 1396 05:26 ب.ظ
Greetings! I know this is kinda off topic but I was wondering which blog platform are you
using for this site? I'm getting tired of Wordpress because I've had problems
with hackers and I'm looking at alternatives for another platform.
I would be fantastic if you could point me in the direction of a good platform.
beckieneidiger.bravesites.com پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 04:39 ب.ظ
What's up to every single one, it's actually a fastidious for me to pay a quick visit
this web page, it includes precious Information.
BHW جمعه 25 فروردین 1396 03:18 ق.ظ
Awesome post.
manicure جمعه 11 فروردین 1396 04:56 ق.ظ
Your method of telling the whole thing in this post
is actually pleasant, all can easily be aware of it, Thanks a lot.
طراحی سایت شرکتی یکشنبه 28 تیر 1394 10:46 ق.ظ
سلام.مطلب خیلی خوبی بود.ممنون .

طراحی سایت شرکتی , ساخت وب سایت شرکت ها
http://efanet.ir/corporation-site
اسمان همیشه ابری نیست یکشنبه 28 تیر 1394 10:42 ق.ظ
حتی اگر بهار هم باشد این افکار شماست که گل ها را رشد میدهد
نه فصل بهار !

سلام
پیش من هم بیاین خوشحال میشم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر